Definitive

Onderhoudstips voor uw fiets

Elke fiets heeft onderhoud nodig. Uw dealer zal dit onderhoud graag voor u uitvoeren. Wij adviseren u dan ook om uw fiets twee à drie keer per jaar een onderhoudsbeurt te geven bij uw dealer afhankelijk hoe en hoe vaak u deze gebruikt. Daarnaast geven wij u nog een aantal tips om zelf een steentje bij te dragen om uw nieuwe Gitane fiets in een goede staat te behouden:





Versnellings systeem



Trekking fietsen zijn voorzien van een zogenaamd open versnellingssysteem, wat u een tal van mogelijkheden biedt. Vaak bestaat dit uit 3 bladen aan de voorzijde en uit 7, 8, of 9 tandwielen aan de achterzijde.

Deze versnellingen zijn vaak snel en eenvoudig bij te stellen, maar vragen wel technisch inzicht. Uw Gitane dealer zal u hier dan ook graag bij helpen. Belangrijk bij dit systeem is dat een diagonale kettinglijn wordt voorkomen, zodat vroegtijdige slijtage van de ketting en tandwielen tegen wordt gegaan. Dus bij de ketting op het binnenste blad aan de voorzijde niet de ketting op het buitenste tandwiel aan de achterzijde gebruiken en andersom ook niet.





Ketting reinigen en smeren



De ketting kunt u het beste inspuiten met een kettingreiniger / ontvetter. Terwijl u de ketting inspuit draait u deze rond zodat de hele ketting gesmeerd word. Dit kunt u ook doen bij het crankstel, de cassette en de voor- en achter derailleur. Een makkelijke manier om de cassette schoon te maken is met een oude afwasborstel, zo komt u ook tussen de tandwielen.

Hierna neemt u de ketting en de overige onderdelen af met een droge doek om de resten kettingreiniger / ontvetter te verwijderen.



Nu de ketting, cassette en crankstel schoon zijn kan de ketting gesmeerd worden. Hier kan een Teflon of een dunne kettingolie voor gebruikt worden. Voor de derailleur mag een wat dikkere olie gebruikt worden. Terwijl u de ketting smeert draait u de ketting rond. Als deze gesmeerd is dan draait u hem nog diverse malen rond, zodat het smeermiddel zich goed verspreid over de ketting. Hierna neemt u de ketting af met een droge doek om het overtollige smeermiddel te verwijderen.

Voor het afstellen raden wij aan om hiermee naar uw Gitane dealer te gaan daar de afstelling erg nauw luistert en precies dient te worden afgesteld.





Smeermiddelen



Bij uw dealer is een groot aanbod aan verschillende smeer- en onderhoudsmiddelen te verkrijgen. Laat u door de dealer voorlichten, welke middelen het beste voor uw fiets zijn.

Versnellingen

Trekking fietsen zijn voorzien van een zogenaamd open versnellingssysteem, wat u een tal van mogelijkheden biedt. Vaak bestaat dit uit 3 bladen aan de voorzijde en uit 7, 8, of 9 tandwielen aan de achterzijde.

Deze versnellingen zijn vaak snel en eenvoudig bij te stellen, maar vragen wel technisch inzicht. Uw Puch dealer zal u hier dan ook graag bij helpen. Belangrijk bij dit systeem is dat een diagonale kettinglijn wordt voorkomen, zodat vroegtijdige slijtage van de ketting en tandwielen tegen wordt gegaan. Dus bij de ketting op het binnenste blad aan de voorzijde niet de ketting op het buitenste tandwiel aan de achterzijde gebruiken en andersom ook niet.





Remmen



V-Brakes



De V-brake is een rem die gebruik maakt van remblokken, die remmen op de velg. Doordat de V-brake voorzien is van een langere rem arm dan een klassieke velgrem, zorgt deze voor een erg goede remkracht. Mocht de remkracht afnemen en u de handels erg ver in moeten knijpen, dan kunt u deze afstellen door de stelschroef op de re hevel iets uit te draaien.

Wanneer zijn de remblokken aan vervanging toe? De remblokken zijn voorzien van een aantal groeven om vocht en vuil af te voeren, om zo optimaal mogelijk te blijven remmen. Zijn deze weg gesleten, dan zullen deze vervangen moeten worden. Te lang doorrijden met versleten remblokken veroorzaakt blijvende beschadigingen en krassen in de velg.



Om goede remkracht te behouden is het van belang om de remblokken in de juiste hoek te monteren. Wij raden dan ook aan om dit door uw Gitane dealer te laten doen. 



Schijfremmen



Het werkingsprincipe van een schijfrem is dat door het aandrukken van remblokken tegen een remschijf, wrijving ontstaat. De remschijf die verbonden is aan de naaf van het wiel hierdoor afgeremd.

De schijfrem bij een fiets wordt hydraulisch (door middel van remvloeistof) of mechanisch (klassieke remkabel) bediend vanaf het stuur. Schijfremmen worden vooral gebruikt in de mountainbike wereld en hebben als voordelen dat ze een grote remkracht leveren bij alle weersomstandigheden en minder gevoelig zijn voor vuil en stof. Tevens is de schijfrem in het terrein beter te doseren.



Bij de meeste schijfremmen zijn vanaf de boven kant van de remklauw die gemonteerd is op het frame de remblokken te zien en kunt precies zien hoeveel voering hierop zit. Bij het lang doorrijden met versleten remblokken word de schijf blijvend beschadigd en dient deze ook vervangen te worden. In de meeste gevallen zijn de remblokken zelf eenvoudig te vervangen en anders kunt u hiervoor bij uw Gitane dealer terecht.





Banden



Controleer regelmatig de spanning van uw banden. Een goede bandenspanning voorkomt vroegtijdige slijtage en scheuren in uw banden. De bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band vermeld.





Schoonmaken



Vooral in de winterperiodes als er gestrooid wordt is het erg belangrijk dat u de fiets ook wast om pekel en zout te verwijderen. Dit kunt u het beste doen door met koud water de pekel van de fiets af te spoelen, hiermee spoelt u het hardnekkige zout en pekel weg. Daarna borstelt u eerst het ergste vuil en modder van de fiets af. Hierna neemt u warm water en een zachte zeep, zoals een afwasmiddel en wast u de fiets met een doek of zachte borstel (bijvoorbeeld met een afwasborstel of een behangerskwast) van boven naar beneden toe.

Vergeet ook de velgen en spaken niet goed af te nemen. Vervolgens met een droge doek de fiets afnemen en eventueel resterend vuil weghalen.

Als de fiets helemaal schoon en droog is kunt u de diverse bouten en moeren het beste insmeren of inspuiten met vaseline.



Als u de fiets met veel regelmaat gebruikt, zult u dit vaker moeten herhalen dan wanneer u deze af en toe zult gebruiken. Zet tevens uw fiets, indien dit mogelijk is, binnen. Hierdoor heeft deze minder te lijden van de invloeden van regen en diverse weersomstandigheden.

Belangrijk: Scharnierpunten en lagers zijn altijd wel waterafstotend, maar nooit waterdicht, daarom is het gebruik van een hogedruk reiniger of tuinslang af te raden om blijvende schade aan deze delen te voorkomen. 

 

 

 



Nieuwe collectie
Download